Czego uczą gry komputerowe

Choć przeważnie uważane za bezsensowny pożeracz czasu, źródło agresji dzieci i młodzieży bądź po prostu bezrefleksyjną rozrywkę, gry komputerowe, wbrew pozorom nie tylko bawią, ale też uczą. Coraz częściej zachodni naukowcy zauważają pozytywny wpływ gier komputerowych na zapalonych i oddanych, młodocianych graczach. Szczególne zasługi na tym polu mają gry strategiczne, zarówno te rozgrywające się w czasie rzeczywistym, jak również turowe. Rozwijają one liczne cechy istotne także w życiu dorosłym i zawodowym: zdolność logicznego myślenia, przeprowadzania ciągów logicznych oraz przyczynowo-skutkowych; poprawiają koncentrację, a także umiejętności planowania czy organizacji czasu. Triumfy edukacyjne święcą także różnego rodzaju symulatory oraz… strzelanki. Tego typu gry uczą przede wszystkim refleksu oraz błyskawicznego podejmowania decyzji, rozwijają także spostrzegawczość. Naturalnie nie oznacza to, iż gry komputerowe mogą zastąpić prawdziwą naukę czy zastępować realne doświadczenia. Wydaje się jednak, że demonizowanie ich wpływu nie jest do końca uzasadnione. Nie przeceniając, starając się również wyzbyć skłonności do niedoceniania zajmowanego przez gry komputerowe miejsca we współczesnym rozwoju dzieci i młodzieży, warto chyba po prostu im także czasem pozwolić się czegoś nauczyć.