Po co uczyć się historii
Po co uczyć się historii
Nierzadko uczniowie szkół podstawowych, gimnazjów czy liceów (a nawet osoby dorosłe, zajmujące się już pracą zawodową) poddają w wątpliwość zasadność nauczania historii w szkole. Kontrapunktem zazwyczaj jest stwierdzenie, że historia...
Komplementarność ról
Komplementarność ról
Wydaje się, że współpraca nad zadaniem z reakcjami chemicznymi wiąże się z dwoma różnymi typami procesów interakcji społecznej. Proces pierwszy, który zachodzi podczas stadium ustalania czy planowania zadania, zawiera albo wzorce pracy oddzielnej...
Barwa purpurowa
Barwa purpurowa
Bruce zidentyfikował eksperyment CDF jako oznaczający, że F jest odczynnikiem działającym. George zaprzeczył temu argumentowi przez porównanie go z eksperymentem DEF, który nie spowodował pożądanej reakcji. Bruce odpowiedział, że D i E są...
Pojedynczy element
Pojedynczy element
W sesji rozwiązaniem problemu chemicznego jest odczynnik C. Obaj chłopcy przygotowali i przeprowadzili następujący zbiór eksperymentów: B, C, BE, CD, CE, DE, BDE, CDF, DEF. Dodatkowo mieli możność zbadania wyników dwu eksperymentów pokazowych:...
Sprzeczne punkty widzenia
Sprzeczne punkty widzenia
Przyczyną, dla której konflikt poznawczy nie był oceniany, było to, że jego jawne wskaźniki, tj. różne argumenty i spory, były względnie rzadkie podczas badanej części sesji rozwiązywania problemów — fazy przygotowywania zadania,...
Konflikt poznawczy
Konflikt poznawczy
Kiedy przeprowadzono porównania pomiędzy parami, zauważono, że George i Bruce rozwiązali więcej problemów kombinacji chemicznych niż inne pary. Ponadto George i Bruce byli pierwszą parą, która przeszła do wyłącznie kooperacyjnego wzoru interakcji i...
Problem kombinacji
Problem kombinacji
George i Bruce, którzy tak dobrze pracowali razem, nie utrzymali wysokiego poziomu wykonania, gdy byli testowani indywidualnie. Tabele 1 i 2 pokazują końcowy poziom umiejętności sześciorga dzieci, których wyniki analizowano na podstawie zapisów...
Wzorce interakcji asocjacyjnej
Wzorce interakcji asocjacyjnej
Przyczyna, dla której osoby współpracujące nie zawsze wypadały lepiej od osób pracujących pojedynczo, może leżeć w różnicy związanej z cechami związków partnerskich. Z powodu bardzo małej liczby zbadanych diad duże różnice pomiędzy...
Postęp w rozwiązywaniu problemów
Postęp w rozwiązywaniu problemów
Mamy dwa rodzaje danych, by dokonać porównań osiągnięć w rozwiązywaniu problemów przez osoby współpracujące z osiągnięciami osób pracujących indywidualnie: liczbę problemów chemicznych rozwiązanych podczas 11 sesji oraz zmianę wyniku pomiędzy testem...
System kodowania strategii eksperymentowania
System kodowania strategii eksperymentowania
Kody strategii eksperymentowania zostały przejęte z badań, których autorami są Kuhn i Phelps (1982). Zaobserwowano trzy podstawowe typy strategii eksperymentowania: strategię losową albo inaczej prób i błędów, strategię izolowania zmiennych i...